Polish English German Russian

Jak rozpoznać uszkodzoną turbinę

Bardzo wielu kierowców o obecności turbosprężarki w swym pojeździe dowiaduje się dopiero w momencie jej naprawy. Niestety często kończy się to szerszym zakresem napraw, a w najgorszych wypadkach remontem jednostki napędowej. Jak uniknąć tego problemu?

Warto zapoznać się z opisanymi poniżej objawami, by z odpowiednim wyprzedzeniem zainteresować się problemem:



1. Głośna praca, "gwizd" przy przyśpieszaniu

Ciężko jednoznacznie stwierdzić, czy dźwięk wydobywający się spod maski pochodzi z turbosprężarki, ale niezależnie od tego warto skonsultować to z mechanikiem, gdyż na 100% nie jest to nic normalnego.
Jest kilka cech charakterystycznych "gwizdu" turbiny, dzięki którym można wywnioskować uszkodzenie się tej części:
- brzmi jakby tarły o siebie metalowe elementy,
- pojawia się w zakresie jej pracy (w zależności od modelu - od około 1800 obr/min w górę),
- nasila się przy obciążeniu jednostki napędowej.



 

2. Ubytki oleju silnikowego

Ponownie mamy do czynienia z cechą, która niekoniecznie musi świadczyć o uszkodzeniu się układu wirującego turbosprężarki. Dlatego gdy stwierdzimy ubywający w naszym silniku olej, warto zapukać do dobrego mechanika i skonsultować to z nim. Samodzielnie również możemy stwierdzić czy mamy problem z turbiną poprzez zweryfikowanie czy olej znajduje się tam gdzie nie powinien. Na poniższych zdjęciach prezentujemy punkty, w których pojawienie się oleju może świadczyć o uszkodzonym układzie wirującym.



 

3. Zapach spalonego oleju / biały dym wydobywający się z rury wydechowej

Gdy za naszym samochodem ciągnie się biały/szary dym, a w samochodzie czuć zapach spalonego oleju, możemy podejrzewać, że z naszą turbosprężarką dzieje się coś niedobrego. Takiego stanu rzeczy NIE WOLNO zbagatelizować, gdyż często kończy się to tzw. "wścieknięciem" się jednostki napędowej, a w konsekwencji jej uszkodzeniem.



 

4. Brak mocy / czarny dym

W takim wypadku nie koniecznie musimy mieć do czynienia z uszkodzoną turbiną. Bardzo często jest to objaw złej pracy układu paliwowego. Jeżeli jednak auto straciło nagle na mocy, nie czujemy wyraźnego przyśpieszenia, nie słyszymy włączania się tej części, możemy wywnioskować, że jest ona uszkodzona.